رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

ایران - آمریکا| رویای شیرین صعود به امید تکرار خاطرات ۹۸/ تا پای جان برای ایران

11:15 - 08 آذر 1401
کد خبر: ۴۵۳۴۰۳۷
دسته بندی: ورزشی ، عمومی
امروز در دیداری سرنوشت‌ساز از ساعت 22:30 تیم ملی فوتبال ایران در ورزشگاه الثمامه به مصاف آمریکا خواهد رفت.

خبرگزاری میزان – امروز آخرین دور از مرحله گروهی جام جهانی فوتبال با برگزاری 4 دیدار از گروه های A و B  برگزار خواهد شد. تیم ملی ایران در گروه B رقابت‌ها شرایط ویژه‌ای نسبت به باقی تیم‌ها دارد و دیدار امشب یوزهای ایرانی مقابل یانکی‌ها برای تمام ایرانی‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا کسب پیروزی و یا حتی مساوی در این بازی می‌تواند مقدمات اولین صعود تاریخ ملی‌پوشان ایران به دور بعد را فراهم کند.

*در این گزارش مروری خواهیم داشت به پیش بازی دیدار ایران و آمریکا در آخرین دیدار از گروه B جام جهانی 2022:

ورزشگاه الثمامه محل برگزاری این دیدار مهم است. استادیوم الثمامه دوحه اولین ورزشگاه سرپوشیده در قطر است که طراحی آن توسط یک معمار قطری به نام ابراهیم محمد جیده که از معماران به نام این کشور است، انجام شده است. این استادیوم از گافیا که کلاه سنتی مردم آن سرزمین است و بخش مهمی از لباس سنتی آن منطقه نیز محسوب می‌شود، الهام گرفته شده است. به همین خاطر می‌توان این ورزشگاه را ساختمانی باشکوه دانست که نمایانگر فرهنگ تاریخ این کشور است.

این استادیوم که ۴۰۰۰۰ نفر ظرفیت دارد، به طور خاص برای مسابقات و تور جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ساخته شده و میزبان تعدادی از مسابقات تا مرحله یک چهارم نهایی خواهد بود. الثمامه تا به اینجا میزبان 4 دیدار (سنگال – هلند)، (اسپانیا – کاستاریکا)، (قطر – سنگال)، (بلژیک – مراکش) بوده و حالا پذیرای مصاف حساس ایران – آمریکا خواهد بود. 15 گل در این ورزشگاه زده شده که بعد از ورزشگاه خلیفه الریان، بیشترین تعداد گل در این ورزشگاه به ثمر رسیده است. امید می‌رود که بازی ایران مقابل آمریکا هم پرگل و در نهایت با برد ملی‌پوشان ایران خاتمه پیدا کند.

ایران در جام جهانی قبلی، مراکش را در بازی اول برد، یک بر صفر در بازی دوم به اسپانیا باخت و با توجه به اینکه شانس صعود داشت، در بازی با پرتغال با ارائه یکی از بهترین نمایش‌های خود، به تساوی رسید که البته برای صعود کافی نبود. در جام جهانی ۲۰۱۴، ایران کار خود را با مساوی مقابل نیجریه شروع کرد، اما بعد از آن به آرژانتین باخت و مقابل بوسنی در حالی که کاملا بی انگیزه ظاهر شد، ۳-۱ تن به شکست داد.

در سوی دیگر تیم ملی آمریکا در حالی در دوره از رقابت‌ها راه یافته که در دوره گذشته جام جهانی در روسیه حضور نداشت، اما در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، شرایطی مشابه این دوره را گذراند. در جام جهانی 2010، آمریکا با تیم‌های انگلیس، اسلوونی و الجزایر همگروه بود. یانکی‌ها در این گروه بازی اول و دوم خود را مقابل انگلیس و اسلوونی با تساوی پشت سر گذاشتند، اما در بازی آخر خود مقابل الجزایر با نتیجه یک بر صفر پیروز شده و به دور بعد راه یافتند.

آمریکا که به دنبال کسب اولین پیروزی خود در جام جهانی ۲۰۲۲ است با تمام قوا مقابل ایران قرار خواهد گرفت. نکته جالب یانکی‌ها در جام جهانی این است که آن‌ها در ادوار مختلف 2 بار مقابل تیم‌های آسیایی قرار گرفته‌اند که در هیچ کدام پیروز نبوده‌اند؛ سال ۱۹۹۸ مقابل ایران شکست خوردند و در سال ۲۰۲۲ مقابل کره جنوبی با نتیجه یک بر یک متوقف شدند. این سومین دیدار آمریکا در تاریخ جام جهانی با یک تیم آسیایی است.

دو تیم با کوله باری از تجربه نسبت به دوره‌های قبل و با تغییرات زیاد مقابل هم قرار خواهند گرفت و نمی‌شود نتیجه این دیدار را از روی عملکرد چند سال قبل‌شان پیش‌بینی کرد.

شاگردان کی‌روش در حالی مهیای حضور در این بازی می‌شوند که علیرضا جهانبخش را به دلیل 2 اخطاره بودن در اختیار ندارند. علیرضا بیرانوند که مقابل انگلیس از ناحیه بینی دچار آسیب دیدگی شد احتمالا با توجه به عملکرد خوب سیدحسین حسینی در بازی مقابل ولز در این بازی از روی نیمکت بازی را تماشا کند.

در سوی مقابل آمریکا بدون هیچ محروم و مصدومی در این بازی حاضر می شود. ستارگانی چون سرجینیو دست، پولیشیچ، مک‌کنی و رایت بازیکنانی هستند که می‌توانند برای یانکی‌ها گره‌گشا باشند. گرگ برهالتر در دو بازی قبلی خود آمریکا را با سیستم 4-1-2-3 به زمین فرستاد. این تیم در 2 بازی گذشته خود تنها 2 امتیاز به دست آورد؛ امتیازی که حالا آن‌ها را محکوم به برد مقابل ایران کرده است.

بازی ایران مقابل آمریکا امشب از ساعت 22:30 برگزار می‌شود به همین بهانه رسانه فاکس اسپورت در گزارشی نوشت: ایرانی‌ها دو گلزن پرکار و خطرناک به نام‌های «سردار آزمون» و «مهدی طارمی» دارند که هر دو کاملاً قادر به مجازات هر اشتباه آمریکایی‌ها هستند. این رسانه آمریکایی در ادامه نوشت: باید خاطرنشان کرد که تیم ملی ایران یک حریف سرسخت است، حریفی که در سال ۱۹۹۸ و در تنها دیدار قبلی و رسمی دو تیم به پیروزی رسیده است.

فارغ از مسائل سیاسی که باعث حساسیت‌برانگیز بودن این مسابقه شده، حواشی دیگری از جمله صحبت‌های یورگن کلینزمن سرمربی سابق آمریکا علیه فرهنگ فوتبالی ایران و ماجراهای دستکاری شدن پرچم ایران از سوی فدراسیون آمریکا، باعث شده تمرکزها روی این بازی معطوف شود. البته که یکی از دلایل اهمیت مسابقه ایران و آمریکا، جدال مستقیم دو تیم برای صعود به مرحله یک‌هشتم نهایی است.

 ایران جهت دستیابی به این هدف برای نخستین بار در تاریخ خود، نباید شکست بخورد و آمریکا برای صعود باید حتما پیروز شود. البته تساوی، ضامن صعود ایران نیست اما در صورت پیروز نشدن ولز مقابل انگلیس، تیم کی روش می‌تواند به مرحله حذفی برسد. ایران هیچ‌گاه تا این حد به یک‌هشتم نهایی جام جهانی نزدیک نبوده و آمریکا هم می‌خواهد بعد از 12 سال به جمع برترین‌های جام جهانی راه یابد. این جدالی است که احتمالا فقط یک تیم در آن رستگار می‌شود و با این حال تمام ایرانی‌ها منتظر نخستین صعود تاریخی تیم ملی کشورشان به دور حذفی جام جهانی هستند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *